Formål

Vi ønsker at sikre, at eleverne får det bedste grundlag for at træffe et fornuftigt uddannelses- og erhvervsvalg, som tager udgangspunkt i den enkelte elevs interesse, forudsætninger, behov, muligheder og ikke mindst vilje til at gennemføre en uddannelse. Alle elever skal have en plan for deres videre forløb efter dette skoleår.

I løbet af november / december måned begynder vi de individuelle samtaler med alle elever. Det er en samtale, hvor vi tager afsæt i deres uddannelsesplaner, ønsker, muligheder samt evner i forhold til kommende ungdomsuddannelse. Herefter er der samtaler efter behov. Inden forældresamtalerne i februar måned har vi haft den sidste afklarende samtale angående den videre skolegang.

Elevernes uddannelsesplaner fra sidste skoleår har vi hentet elektronisk.

Vi sørger for

• At eleverne udarbejder en uddannelsesplan for kommende skoleår.
  • Vejlede/rådgive mht muligheder og krav.
  • At eleverne i 10. klasse kommer i brobygning. Det foregår i Aabenraa.
  • Eleverne tilmeldes deres videre skoleforløb. Dette vil ske via www.optagelse.dk. Ansøgninger sendes her fra skolen senest 1. marts.
  • Mulighed for individuelle elev/forældresamtaler med os i januar måned

Forældre-
samarbejde:

Vi forventer, at I:

• har en dialog med jeres barn om valg af uddannelse.
  • har en dialog om hvad der skal ske efter dette skoleår.
  • har NEM ID / MitID, så I kan logge ind med elevens uni login.
  • underskriver tilmelding til www.optagelse.dk.

Vi vejleder og tilmelder 9. og 10. klasserne til ungdomsuddannelser.

Thomas Lauritzen

Thomas Lauritzen træffes på tl@fle-skole.dk

Han er vejleder i 8. og 9. klasse.