Spis dig lykkelig

Vi går meget op i vores kost. Vi bruger motivation som et redskab til at få eleverne til at træffe sunde valg. Hvis den sunde mad ser lækker ud og smager godt, skal eleverne nok få lyst til at spise den. Hvis kokken samtidig udviser høj faglighed og holdninger til det, der serveres, er vi godt på vej.

Derfor kommer kokken altid ud og præsenterer maden og råvarerne til dagens frokost.

Har man særlige behov omkring maden får man en snak med køkkenet hvor der bliver taget hånd om det.

Den rette kost er vigtig

Her på Frøslev Efterskole har vi erkendt at kosten er af central betydning for et vellykket efterskoleophold. Hvis maden er dårlig, vil eleverne spise sig mætte i junkfood og slik udefra. På Frøslev Efterskole ved vi, at en afbalanceret og sund kost er helt central for elevens evne til at lære nyt og udvikle sig.

Men der skal også være plads til lidt sødt i ny og næ. Vi er hverken fedt- eller sukkerforskrækkede, og et forbud vil uden tvivl blot få eleverne til at købe større ind af søde sager udefra.

Hver uge er der en dag hvor der enten er vegetarmad eller fisk på menuen.

Vi fintæller ikke kalorier

Vi tror på, at det er bedst med et naturligt forhold til mad. Mad skal ikke være et regnestykke; mad skal være en nydelse og sammensættes på den rigtige måde.

Hyggeligt samlingspunkt året igennem

Måltidet skal være et hyggeligt samlingspunkt, hvor der er tid til samværet omkring maden. Det er en værdi, vi værner meget om. Når måltidet bliver forjaget, træffer vi meget lettere de fede, søde, salte og usunde valg.

Maden på Frøslev Efterskole vil afspejle årets gang, da køkkenpersonalet har særlig fokus på lokale råvarer i sæson. Skolen har ansat faglærte kokke og køkkenassistenter, der sætter en ære i at lave mad fra bunden af.

Imødekommer særlige behov

Køkkenet er klar til at imødekomme særlige krav fra elever, der af personlige, religiøse eller helbredsmæssige grunde ikke kan spise særlige fødevarer.

Alle vores retter bliver endvidere lavet på glutenfri mel (cøliaki) og laktosefri mælk.

Inden skoleårets start vil der være samtale med køkkenlederen omkring dine behov, så vi er klar til at tage godt imod dig første skoledag.