FLE-X

10. klasse på en spændende og anderledes måde

FLE-X er starten på ungdomsuddannelserne – ikke afslutningen på folkeskolen. Vi tilbyder undervisingen til livet og ikke til prøver. Hvilke muligheder har jeg? Hvem kan hjælpe mig? Hvordan begår jeg mig i demokratisk samfund?

På Frøslev Efterskole tilbyder vi en fleksibel studieafklaring og studieforberedende univers, som tilrettelægges netop for DIG, der tager udgangspunkt i DIG! FLE-X lægger vægt på at skabe nysgerrige og engagerede medborger, der gennem et åbent samfundssind, kan omfavne den mangfoldighed verden tilbyder.

Unikke undervisnings-former

FLE-X univers handler om at være et særligt sted, hvor skolens liv og kreativitet strømmer ud fra. Vi samarbejder med lokalsamfundet, og går ind i den fælles opgave det er, at skabe et mangfoldigt samfund, hvor der er brug for både håndværkere og akademikere, og hjælper de unge med at finde vej i junglen af uddannelsestilbud.

Vi præsenterer unikke undervisningsformer og miljøer og inddrager samarbejdspartnere fra erhvervslivet og uddannelsesmiljøet i undervisningen.

I arbejdslivet betyder kompetencer inden for internationalt samarbejde også mere og mere, og åbner døre for spændende og anderledes jobs både i Danmark og i udlandet.

Som elev på FLE-X får du mulighed i at fordybe dig i dit linjefag, og være en del af skolens store musical.

Du skal vælge FLE-X hvis du:

• Vil udfordres fagligt og kulturelt
  • Vil styrke dine sproglige kompetencer
  • Vil opleve et fantastisk efterskoleophold

FLE-X er prøvefri

• Vi giver standpunkter 2 gange (Januar & Juni)
  • Erhvervspraktik i lokalsamfundet
  • Virksomhedsbesøg
  • Brobygning / OSO
  • Udlandsrejse
  • FN´s verdensmål
  • Klima og bæredygtighed
  • Arbejde intensivt med skolens Musical
  • Ungdomsuddannelser
  • Sprog og kultur
  • FLE-X sikrer at dit retskrav til optagelse på ungdomsuddannelserne, så alle døre holdes åbne.

Studievejledning i fokus

FLE-X lægger vægt på at skabe nysgerrige og engagerede medborgere, der gennem et åbent samfundssind, kan omfavne den mangfoldighed verden tilbyder.

Med et afgangsbevis fra FLE-X, vil man få mulighed for at forsætte skolegang i Sydslesvig.

For yderlig information henvises til vores Studievejleder Vagn Kristensen – vk@fle-skole.dk

Her er studievejledningen i fokus, hvor vi vil arbejde intensiv med undervisningsparathed, faglig fordybelse, sprog og ikke mindst, din personlig udvikling. Undervisningen er bygget op af projektforløb, hvor de enkelte fag bliver repræsenteret i form af tværfaglighed. Videns samling og deling er et fast element i denne undervisningsform.

Skoleåret er opdelt i 3 semestre

3 semestre

• 1. semester – Hvem har vi i klassen og demokratisk dannelse
  • 2. semester – Studieafklaring
  • 3. semester – Studieforberedelse

Eget projekt

Man afslutter året med sit eget projekt. Der vil ligeledes være mulighed for intensiv undervisning med henblik på at blive klar til en eventuel optagelsesprøve på ungdomsuddannelserne.

Sideløbende med FLE-X er du almindelig efterskoleelev og deltager i fællesaktiviteter, linjefag, valgfag osv.

Hvad er FLE-X?
Hør når eleverne fortæller